Předkládaný CD-ROM završuje realizaci projektu s názvem „Tvorba a realizace kurzů zaměřených na práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pro pedagogické pracovníky středních škol a druhého stupně základních škol“ (zkrácený název: „Další vzdělávání pracovníků škol“), registrační číslo projektu CZ.1.07/1.3.13/03.0016. Projekt byl realizován v rámci globálního grantu CZ.1.07/1.3.13 – „Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení v Olomouckém kraji“ operačního programu „Vzdělávání pro konkurenceschopnost“ spolufinancovaného ze státního rozpočtu ČR a Evropského sociálního fondu, v rámci 3. výzev globálních grantů v prioritní ose 1. a 2. výzvy globálního grantu v oblasti podpory 3.2.
Projekt byl řešen ve dvouletém období, od listopadu 2010 do června 2012. Cílem projektu bylo vybavit pedagogické pracovníky středních škol a druhého stupně základních škol užitečnými poznatky z oblasti speciální pedagogiky, které by mohli dále využít ve své vlastní praxi.
V průběhu řešení projektu pořádal Ústav speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci cyklus tří několikatýdenních specificky zaměřených kurzů „Základy speciální pedagogiky“, „Poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami“ a „Specifika komunikace s jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami“.
Kurzy byly určeny pro pedagogické pracovníky středních škol a druhého stupně základních škol v rámci jednotlivých obcí Olomouckého kraje. Jednalo se o pedagogické pracovníky, kterým se v rámci předešlého vzdělání nedostalo informací a dovedností z oblasti práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, a v současné době vzdělávacího integračního trendu tyto odborné kompetence potřebují v rámci plnění svých pracovních povinností.
Vzdělávání bylo tvořeno cyklem tří specificky zaměřených kurzů:
· I. kurz: Základy speciální pedagogiky;
· II. kurz: Poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami;
· III. kurz: Specifika komunikace s jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami.
I. kurz: Základy speciální
pedagogiky
Kurz „Základy speciální pedagogiky“ probíhal od 24. března do 12. května 2011 a nabídl účastníkům 10 lekcí v celkovém rozsahu 82 hodin. Byl koncipován tak, aby jeho účastníci získali přehled o jednotlivých typech speciálních vzdělávacích potřeb a dokázali se zorientovat ve specificích přístupu ke studentům s jednotlivými typy speciálních potřeb. Praktickým výstupem realizace první etapy kurzů je publikace Základy speciální pedagogiky, shrnující poznatky jednotlivých lekcí.
II. kurz: Poradenství pro jedince
se speciálními vzdělávacími potřebami
Kurz „Poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami“ probíhal od 29. září do 20. října 2011 a nabídl účastníkům 8 lekcí v celkovém rozsahu 41 hodin. Účastníci získali přehled o jednotlivých typech poradenských služeb a o systému organizací poskytujících služby jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami, a tím zkvalitnili svoje další profesní působení v kontaktu s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s jejich blízkými osobami (rodiči). Praktickým výstupem realizace druhého kurzu je publikace Poradenství pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami.
III. kurz: Specifika komunikace s
jedinci se specifickými potřebami
Kurz „Specifika komunikace s jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami“probíhal od 23. února do 22. března 2012 a nabídl účastníkům 5 lekcí v celkovém rozsahu 60 hodin. V rámci kurzu frekventanti získali základní znalosti o specificích, odlišnostech a zvláštnostech komunikace s jedinci s různými typy speciálních vzdělávacích potřeb. Informace v rámci výuky byly prezentovány moderní a atraktivní formou s využitím praktických příkladů, didaktické techniky a zážitkového učení. Výstupem je publikace Specifika komunikace s jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami.
Pro přijetí do kurzu nebyly vytvářeny žádné omezující podmínky (vyjma výše uvedené lokalizace, specifikace konečné cílové skupiny a podmínky, že z daného zařízení se musí zúčastnit vždy minimálně 2 pracovníci).
Kurzy byly poskytovány bezplatně, byly průběžně monitorovány a evaluovány spolu s jednotlivými etapami řešení projektu. Účastníci kurzů obdrželi po jejich skončení osvědčení, publikace shrnující obsah jednotlivých lekcí a další praktické materiály. Kurzy probíhaly v budově Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci na Žižkově náměstí 5.
Řešitelský tým projektu:
Hlavní řešitelé: prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc., Mgr. Zdeňka Kozáková, Ph.D.
Řešitelský tým (odborní pracovníci
– lektoři, autoři studijních opor):
§ Mgr. Jiří Kantor (odborné zaměření: somatopedie, kombinované vady, alternativní a augmentativní komunikace)
§ Mgr. Miluše Hutyrová, Ph.D. (odborné zaměření: etopedie)
§ Mgr. Lucia Pastieriková, Ph.D. (odborné zaměření: psychopedie)
§ Mgr. Dita Finková, Ph.D. (odborné zaměření: tyflopedie)
§ Mgr. Gabriela Smečková, Ph.D. (odborné zaměření: specifické poruchy učení)
§ doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D. (odborné zaměření: logopedie)
§ Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D. (odborné zaměření: logopedie)
§ Mgr. Jiří Langer, Ph.D. (odborné zaměření: surdopedie)
§ Mgr. Pavel Kučera (odborné zaměření: surdopedie)
Projektový manažer: Ing. Petra Ochmannová
Supervizor klíčových aktivit: doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D.
Administrativní pracovník: Mgr. Jitka Králíková
Kontaktní údaje:
Ústav speciálněpedagogických studií
Pedagogická fakulta UP v Olomouci
Žižkovo nám. 5
771 40 Olomouc
Bližší informace o projektu lze získat na webových stránkách: http://www.kurzy-spp.upol.cz nebo na e-mailové adrese: kurzy-spp@seznam.cz.